1

Temat: Czas suwu ssania a czasy wtrysku

2 Ostatnio edytowany przez legiersky14 (2013-04-10 17:11:09)

Odp: Czas suwu ssania a czasy wtrysku

Hmmm...nie jestem zbytnio obcykany w tych tematach ale myślę że przy wyższych obrotach trzeba uwzględnić to że zawór ssący jest otwarty dłużej niż jeden suw co jest istotne od średnich obrotów w górę. Myślę że było by warto w w przybliżeniu np. przyjąć że zawór jest otwarty przez  270 st( 1,5 suwu). i z tego spróbować wziąć odwrotność zobaczylibyśmy czy to coś sprawę poprawi big_smile
Jeżeli przyjmiemy, że wykres jest czasem wtrysku pewnej określonej dawki paliwa na obrót, to rzeczywiście wypadało by to podzielić przez 4to by się zgadzało idealnie...

3

Odp: Czas suwu ssania a czasy wtrysku

Tutaj chyba kluczowe znaczenie ma pedał w podłodze smile
Silnik pracuje generalnie w dwóch trybach - zamknięta i otwarta pętla paliwowa, najczęściej zwane OL i CL od open loop itd.
W zamkniętej pętli motronic bierze sprzężenie zwrotne z sondy i koryguje sobie mieszanke, zaś w OL sterownik przechodzi w drugą mapę paliwową i tylko w zależności od obrotów dobiera dawkę paliwa. Tutaj ograniczeniem jedynie jest zapętlenie się wtryskiwacza. W pełnej sekwencji tak jak tutaj wtrysk następuje co 4 suwy czyli co 2 obroty wału.
Czyli przy pełnej sekwencji i 6000 obr mamy 60/6000 *2 *1000 co by odrazu w ms wynik był i wychodzi 20 ms możliwości wtryskiwacza przy tych obrotach. Są to jak najbardziej czasy otwarcia pojedynczego wtryskiwacza. Można sobie porównać to mając np. 3.5-4 tys obrotów i dępnąć do spodu, albo delikatnie operować pedałem gazu - czasy wtrysku będą sporo się różnić - są brane z 2 osobnych map sterownika. A co do samego wtrysku to wtrysk na 1 cylindrze występuje w momencie zapłonu na ostatnim w pełnej sekwecji, czyli zdarzenie zapłonu na jednym cylindrze oznacza już wtrysk w następnym, więc wtrysk nie następuje idealnie w momencie otwarcia zaworu.

4 Ostatnio edytowany przez Maciekx (2013-04-16 15:43:29)

Odp: Czas suwu ssania a czasy wtrysku

Czas wtrysku w oparciu o podcisnienie kolektora:

PW = INJ_CONST * VE(map,rpm) * MAP * AirDensity,
gdzie:
PW (Pulse width) -jest czasem otwarcia wtryskiwaczy w ms
INJ_CONST – jest to stała zależna od pojemności silnika, wielkości wtryskiwaczy oraz prametru Injection
Divider, oznaczająca czas otwarcia wtryskiwaczy aby uzyskać przy ciśnieniu 100Kpa, temperaturze 21C i
100% efektywności wolumetrycznej silnika mieszankę stechiometryczna.
VE(map, rpm) – jest wartośćią z may wolumetrycznej efektywności silnika wyrażoną w procentach,
MAP (Manifold absolute pressure) – ciśnienie bezwzględne w kolektorze ssącym,
Air Density – procentowa różnica gęstości powietrza względem gęstości powietrza w temperaturze 21C.
Dodatkowo na czas otwarcia wtryskiwaczy wpływają korekcje i wzbogacenia. Z tego też powodu pełny wzór na
obliczenie czasu otwarcia wtryskiwaczy wygląda następująco:


PW = INJ_CONST * VE(map,rpm) * MAP * AirDensity * Baro * Warmup * ASE * EGOCorr * AccEnrich +
InjOpeningTime,
gdzie:
Baro(Barometric correction) – korekcja ciśnienia bezwzględnego, względem ciśnienia barometrycznego,
Warmup(Warmup enrichment) - Wartość wzbogacenia mieszanki w funkcji temperatury cieczy chłodzącej
wyrażona w procentach,
ASE(Afterstart enrichment) - wartość aktualnego wzbogacenia Afterstart wyrażona w procentach
EGOCorr(Exhaust gas oxgen sensor correction) - Wartość korekcji dawki paliwa na podstawie wskazań
wąskopasmowej sondy lambda wyrażona w procentach
AccErich(Acceleration enrichment) - Aktualna wartość wzbogacenia przy przyśpieszaniu wyrażona w
procentach,
InjOpeningTime (Injectors opening time) – czas otwarcia wtryskiwacza wyrażony w ms, skorygowany o
wartość napięcia w instalacji elektrycznej samochodu

Czas wtysku w oparciu o obciążenie rozumiane jako kąt wychylenia przepustnicy:

PW = INJ_CONST * VE(tps, rpm) * AirDensity * Baro * Warmup * ASE * EGOCorr * AccEnrich +
InjOpeningTime,
gdzie,
PW (Pulse width) -jest czasem otwarcia wtryskiwaczy w ms
INJ_CONST – jest to stała zależna od pojemności silnika, wielkości wtryskiwaczy oraz prametru Injection
Divider, oznaczająca czas otwarcia wtryskiwaczy aby uzyskać przy ciśnieniu 100Kpa, temperaturze 21C i
100% efektywności wolumetrycznej silnika mieszankę stechiometryczna.
VE(tps, rpm) – jest wartośćią z mapy wolumetrycznej efektywności silnika wyrażoną w procentach,
Air Density – procentowa różnica gęstości powietrza względem gęstości powietrza w temperaturze 21C.
Baro(Barometric correction) – korekcja ciśnienia bezwzględnego, względem ciśnienia barometrycznego,
Warmup(Warmup enrichment) - Wartość wzbogacenia mieszanki w funkcji temperatury cieczy chłodzącej
wyrażona w procentach,
ASE(Afterstart enrichment) - wartość aktualnego wzbogacenia Afterstart wyrażona w procentach
EGOCorr(Exhaust gas oxgen sensor correction) - Wartość korekcji dawki paliwa na podstawie wskazań
wąskopasmowej sondy lambda wyrażona w procentach
AccErich(Acceleration enrichment) - Aktualna wartość wzbogacenia przy przyśpieszaniu wyrażona w
procentach,
InjOpeningTime (Injectors opening time) – czas otwarcia wtryskiwacza wyrażony w ms, skorygowany o
wartość napięcia w instalacji elektrycznej samochodu.