2 2013-04-10 15:23:41 Ostatnio edytowany przez legiersky14 (2013-04-10 17:11:09)
Odp: Czas suwu ssania a czasy wtrysku
Hmmm...nie jestem zbytnio obcykany w tych tematach ale myślę że przy wyższych obrotach trzeba uwzględnić to że zawór ssący jest otwarty dłużej niż jeden suw co jest istotne od średnich obrotów w górę. Myślę że było by warto w w przybliżeniu np. przyjąć że zawór jest otwarty przez 270 st( 1,5 suwu). i z tego spróbować wziąć odwrotność zobaczylibyśmy czy to coś sprawę poprawi
Jeżeli przyjmiemy, że wykres jest czasem wtrysku pewnej określonej dawki paliwa na obrót, to rzeczywiście wypadało by to podzielić przez 4to by się zgadzało idealnie...
Odp: Czas suwu ssania a czasy wtrysku
Tutaj chyba kluczowe znaczenie ma pedał w podłodze
Silnik pracuje generalnie w dwóch trybach - zamknięta i otwarta pętla paliwowa, najczęściej zwane OL i CL od open loop itd.
W zamkniętej pętli motronic bierze sprzężenie zwrotne z sondy i koryguje sobie mieszanke, zaś w OL sterownik przechodzi w drugą mapę paliwową i tylko w zależności od obrotów dobiera dawkę paliwa. Tutaj ograniczeniem jedynie jest zapętlenie się wtryskiwacza. W pełnej sekwencji tak jak tutaj wtrysk następuje co 4 suwy czyli co 2 obroty wału.
Czyli przy pełnej sekwencji i 6000 obr mamy 60/6000 *2 *1000 co by odrazu w ms wynik był i wychodzi 20 ms możliwości wtryskiwacza przy tych obrotach. Są to jak najbardziej czasy otwarcia pojedynczego wtryskiwacza. Można sobie porównać to mając np. 3.5-4 tys obrotów i dępnąć do spodu, albo delikatnie operować pedałem gazu - czasy wtrysku będą sporo się różnić - są brane z 2 osobnych map sterownika. A co do samego wtrysku to wtrysk na 1 cylindrze występuje w momencie zapłonu na ostatnim w pełnej sekwecji, czyli zdarzenie zapłonu na jednym cylindrze oznacza już wtrysk w następnym, więc wtrysk nie następuje idealnie w momencie otwarcia zaworu.
4 2013-04-16 15:40:32 Ostatnio edytowany przez Maciekx (2013-04-16 15:43:29)
Odp: Czas suwu ssania a czasy wtrysku
Czas wtrysku w oparciu o podcisnienie kolektora:
PW = INJ_CONST * VE(map,rpm) * MAP * AirDensity,
gdzie:
PW (Pulse width) -jest czasem otwarcia wtryskiwaczy w ms
INJ_CONST – jest to stała zależna od pojemności silnika, wielkości wtryskiwaczy oraz prametru Injection
Divider, oznaczająca czas otwarcia wtryskiwaczy aby uzyskać przy ciśnieniu 100Kpa, temperaturze 21C i
100% efektywności wolumetrycznej silnika mieszankę stechiometryczna.
VE(map, rpm) – jest wartośćią z may wolumetrycznej efektywności silnika wyrażoną w procentach,
MAP (Manifold absolute pressure) – ciśnienie bezwzględne w kolektorze ssącym,
Air Density – procentowa różnica gęstości powietrza względem gęstości powietrza w temperaturze 21C.
Dodatkowo na czas otwarcia wtryskiwaczy wpływają korekcje i wzbogacenia. Z tego też powodu pełny wzór na
obliczenie czasu otwarcia wtryskiwaczy wygląda następująco:
PW = INJ_CONST * VE(map,rpm) * MAP * AirDensity * Baro * Warmup * ASE * EGOCorr * AccEnrich +
InjOpeningTime,
gdzie:
Baro(Barometric correction) – korekcja ciśnienia bezwzględnego, względem ciśnienia barometrycznego,
Warmup(Warmup enrichment) - Wartość wzbogacenia mieszanki w funkcji temperatury cieczy chłodzącej
wyrażona w procentach,
ASE(Afterstart enrichment) - wartość aktualnego wzbogacenia Afterstart wyrażona w procentach
EGOCorr(Exhaust gas oxgen sensor correction) - Wartość korekcji dawki paliwa na podstawie wskazań
wąskopasmowej sondy lambda wyrażona w procentach
AccErich(Acceleration enrichment) - Aktualna wartość wzbogacenia przy przyśpieszaniu wyrażona w
procentach,
InjOpeningTime (Injectors opening time) – czas otwarcia wtryskiwacza wyrażony w ms, skorygowany o
wartość napięcia w instalacji elektrycznej samochodu
Czas wtysku w oparciu o obciążenie rozumiane jako kąt wychylenia przepustnicy:
PW = INJ_CONST * VE(tps, rpm) * AirDensity * Baro * Warmup * ASE * EGOCorr * AccEnrich +
InjOpeningTime,
gdzie,
PW (Pulse width) -jest czasem otwarcia wtryskiwaczy w ms
INJ_CONST – jest to stała zależna od pojemności silnika, wielkości wtryskiwaczy oraz prametru Injection
Divider, oznaczająca czas otwarcia wtryskiwaczy aby uzyskać przy ciśnieniu 100Kpa, temperaturze 21C i
100% efektywności wolumetrycznej silnika mieszankę stechiometryczna.
VE(tps, rpm) – jest wartośćią z mapy wolumetrycznej efektywności silnika wyrażoną w procentach,
Air Density – procentowa różnica gęstości powietrza względem gęstości powietrza w temperaturze 21C.
Baro(Barometric correction) – korekcja ciśnienia bezwzględnego, względem ciśnienia barometrycznego,
Warmup(Warmup enrichment) - Wartość wzbogacenia mieszanki w funkcji temperatury cieczy chłodzącej
wyrażona w procentach,
ASE(Afterstart enrichment) - wartość aktualnego wzbogacenia Afterstart wyrażona w procentach
EGOCorr(Exhaust gas oxgen sensor correction) - Wartość korekcji dawki paliwa na podstawie wskazań
wąskopasmowej sondy lambda wyrażona w procentach
AccErich(Acceleration enrichment) - Aktualna wartość wzbogacenia przy przyśpieszaniu wyrażona w
procentach,
InjOpeningTime (Injectors opening time) – czas otwarcia wtryskiwacza wyrażony w ms, skorygowany o
wartość napięcia w instalacji elektrycznej samochodu.